Autori analyzuji faktory ovlivnujici primarni a sekundarni socializaci. Soustreduji pozornost na otazky norem a normality lidskeho chovani, vcetne kritickeho prehledu reprezentativnich teorii socialnich deviaci. Zabyvaji se vsak take zvladanim zivotnich potizi a stresu u deti a dospivajicich a venuji se pricinam dusevni krize, rozpoznani krizoveho vyvoje a zasadam pomoci ohrozenym mladym lidem. Na pripadovych studiich ilustruji rizika zanedbani podpory jedincu v zivotni krizi, poukazuji na caste priciny zavadoveho chovani, psychickych poruch, vzniku zavislosti a suicidialnich projevu. Jedna z kapitol se zameruje i na pastoracni peci o deti a mladez ve zlomovych situacich. Ctenari se seznamuji s teorii a praxi arteterapie, artefiletiky, vychovne dramatiky, muzikoterapie a muzikofiletiky vcetne jejich uplatneni v prevenci i pri naprave poruch sebepojeti ci socialniho zarazeni.
Publikace nezapomina ani na pedagogicko-psychologicke poradenstvi, sluzby poskytovane rodicu m a dalsim vychovatelum skolnimi psychology, poradnami, specialnepedagogickymi centry a stredisky vychovne pece. Neopomiji diskusi tykajici se integrace deti, zaku a studentu se specialnimi vzdelavacimi potrebami do skol bezneho vzdelavaciho proudu, tvorby inkluzivniho prostredi ani problemy institucionalni pece o deti a mladez s vaznymi vychovnymi problemy. Pozornost je rovnez venovana sebezkusenostnimu vycviku psychosocialnich dovednosti u pracovniku pomahajicich profesi a poskytovani supervizni podpory ve skolstvi.